Vacances a Suècia 2018: Sjötofta

Va ser arran de la invitació a un casament que vam concretar destí i dates de les vacances sueques d’aquest any. El casament era a prop de Göteborg, per tant els primers tres dies els vam passar a la zona, fent visites principalment a amics i familiars.

Un cop acomiadada la família, començava la nostra setmana voltant per la Tranemo kommun, amb centre d’operacions a Sjötofta, un poblet una hora i mitja al sudest de Göteborg.

Sjötofta

Després de la intensa recerca que vam dur a terme l’any passat per escollir stuga, aquest any vam tirar pel dret. De les dues finalistes que vam descartar l’estiu anterior vam escollir la ens ens feia més el pes. I resulta que va ser aquesta stuga, una monada que havia construït el nostre amfitrió en un tros del seu terreny i de la que en testimoniava tot el procés un àlbum que tenia a disposició dels hostes. Res a veure amb el que són normalment les stugor: la caseta petita i antiga amb els mobles atrotinats que es van retirant de la principal (que també tenen la seva gràcia, eh?!)

Vista exterior de l'stuga de Sjötofta
La nostra estupenda stuga

A Sjötofta no hi ha res: ni un súper, ni un restaurant, bar, gatukök… res. Només una gasolinera d’autoservei on no hi havia ni una trista màquina de begudes (suposo que venint del Japó encara ens va xocar més). Però bé, a Sjötofta no hi havíem anat precisament amb ànsia consumista sinó per gaudir de la natura.

I això vam fer. Més o menys. I dic més o menys perquè ho vam fer majoritàriament sota la pluja (per compensar el bon temps del Japó, és clar!).

A Sjötofta vam aprofitar que la stuga incloïa unes fantàstiques bicis i vam voltar força per l’entorn.

Ölkenstorps kvarnar

En la primera exploració en bici, i gràcies a un mapa que ens va facilitar la nostra amfitriona, vam anar a parar a un molí, Ölkenstorps kvarn, molt ben conservat i on s’hi podia entrar per xafardejar-lo per dins.

Exterior del molí amb el cartell de Ölkenstorps kvarnar
Interior del molí
Edificació de fusta
Aquesta casa sembla ser que la fan servir per reunir-se la gent del poble, poca cosa hi ha.

I, com ja us podeu imaginar, amb un wàter impecable per si la necessitat apreta.

Petit típic lavabo al mig del camp
El lavabo per dins, de fusta molt net i amb un munt de paper de wc
Detall de la inscripció en suec
Aquí hom hi pot seure en els seus propis pensaments. Fins que algú altre pica a la porta.

Fins a la frontera del comtat

L’altra passejada en bici des de Sjötofta va ser atravessant el poble, passant per l’església (mai falta) i endisant-nos atzarosament per camins amb l’ajuda de Google Maps fins arribar a la frontera entre comtats: el de Västra Götaland i el de Jönköping. Mira, fa gràcia.

Vista frontal de l'església de Sjötofta
L’església de Sjötofta
Camí de terra on es veu el rètol de Jönköpings län
Per una banda la Jönköpings län
Camí de terra on es veu el rètol de Västra Götalands län
De l’altra la Västra Götalands län

Dressin d’Ambjörnarp a Sjötofta

Seguint amb el pedaleig, i com sempre que ens és possible, vam llogar un dressin. En aquest cas, en un recorregut de 8km que començava a Ambjörnarp i tenia com a destí l’estació de Sjötofta. Molt xulo, com sempre.

Rètol de l'estació d'Ambjörnarp
Des de l’estació d’Ambjörnarp…
Via del dressin rodejada d'arbres
…per la via al mig del bosc…
Dressin aturat davant l'estació de Sjötofta
…fins a l’estació de Sjötofta

Gränna i Visinsgsö, Vätterns pärla

Un dels llocs que teníem pendents de visitar des de feina molts anys era Gränna, un poble al costat del segon llac més gran de Suècia, el Vättern, i famós pels seus caramels de ratlles, sobretot blancs i vermells, els polkagrisar.

Com que Sjötofta quedava a una distància factible, vam agafar el cotxe per anar a descobrir aquest poble ple de botigues de caramels.

Figures de porc en un turonet
Els polkagrisar (gris vol dir porc)

El cas és que vista una botiga, vist com feien els caramels en directe (hipnòtic!) i comprats com a souvenir, poca cosa més teníem a fer a Gränna.

Fabricant Polkagrisar a Gränna

I vam decidir pujar al ferry per visitar Visingsö, una illa ben curiosa que està al mig del Vättern.

Rètol retro de benvinguda a Visingsö
Benvinguts a Visingsö, la perla del Vättern

Allà vam llogar una bici (aquest any va de bicis, ja ho veieu) i vam voltar l’illa sencera. Primer fins a la punta de baix, on hi ha una mena de fortalesa, i després fins a la punta de dalt, uns 30km en total. Un molt bon lloc per pedalar, amb camins ben acondicionats i, quan no hi havia camí, carreteres amb molt poc trànsit. Molt maco!

Vista de Visingsö des del Ferri
Arribant amb el ferry
Camí de terra per on hi circulen bicicletes
Els camins de terra
Vista del llac amb pasarel·la de fusra i arbre en primer terme
El sud
Vista oberta del paisatge des del camí
Cap el nord
Edificació de fusta molt alta i prima emmig del paisatge
Una curiosa construcció molt estreta
Camp amb un cavall pasturant
El nord

De tornada des de Gränna vam parar una estona a Jönköping, vista ràpida de reconeixement, una ciutat que hagués merescut una mica més de temps.

Torpa stenhus

Una altra atracció que ens quedava a prop era un castell medieval, el Torpa Stenhus (stenhus = casa de pedra).

Hi vam anar sense gaire expectatives, però com que la fotografia del castell sortia a tot arreu ens hi vam acostar.

Doncs va valer molt la pena! Això sí, un cop superat l’home que ven les entrades disfressat de medieval en una paradeta de souvenirs (ens temíem el pitjor).

El castell és impressionant, molt ben restaurat, amb unes sales immenses on s’hi conserven mobiliari i pintures a les parets i sostres.

Vista exterior del castell
El castell per fora
Sala molt àmplia de fusta, amb taula al mig
El menjador
Detall d'una finestra i dues cadires, amb una llum molt especial
Sala molt àmplia amb el sostre decorat
Sala àmplia i fosca amb teulada a dues aigües, de fusta
Les golfes

I al sòtan, la presó, fosca com una mala cosa i amb uns cartells molt didàctics que explicaven totes les tortures a les que sotmetien els que no feien bondat.

Hofsnäs

Tornant del castell vam decidir passar per l’altra banda, per una carretereta ben estreta que a través d’un pont enllaçava amb una mena de península amb un paisatge que ens va agradar tant que pocs dies més tard hi vam tornar.

I hi vam fer una petita passejada, tot saludant els búfals que campaven per allà.

Camí entre la vegetació
Camí
Ada donant de menjar a dos búfals
Els búfals
Vista d'una caseta vermella amb el llac al costat
La típica stuga amb les típiques barquetes

Store mosse nationalpark

Com ja sabeu, una de les coses que més ens agrada fer quan anem a Suècia és caminar. I no dubtem a acostar-nos als parcs nacionals i reserves naturals. En aquesta ocasió vam visitar el Parc nacional de Store mosse, una torbera convertida en parc.

Vam estar pendents de les previsions meteorològiques i vam escollir el dia que, en teoria, era el menys dolent per fer una bona passejada a l’aire lliure. En teoria, perquè vam acabar xops de dalt a baix. Però ja es tractava d’això, el lema era humitat.

El cas és que bona part del parc correspon a la torbera, i has de circular-hi per unes passarel·les de fusta. La pluja fina i el vent van fer la resta.

Això sí, molt apropiat per sentir-se protagonista d’una expedició de pel·lícula. Amb sol i calor no hagués estat el mateix.

Caminant per una pasarel·la de fusta, amb impermeables
L’inici del camí
Camí al bosc
Un petit tram de bosc ferm
Paisatge molt ampli amb Dani caminant sobre pasarel·la de fusta
L’aventura
Vista del paisatge
Paisatge molt ampli amb Dani caminant sobre pasarel·la de fusta, molt lluny
Paisatge molt ampli amb Dani amb el paraigües sobre pasarel·la de fusta, més a prop

Després de l’aventura ens vam acostar al Naturum, on per accedir-hi i per la nostra alegria, et feien descalçar i posar unes sabatilles d’estar per casa comodíssimes i sequíssimes 🙂

Altres visites

Limmared

Limmared és un poble famós per tenir-hi la fàbrica de les ampolles de l’Absolut Vodka.

Vam fer-hi una breu visita per dinar a la Glasets Hus, molt moderna i amb una façana inequívoca.

Façana de la Glasets hus, amn un finestral amb la forma d'ampolla d'Absolut Vodka
La Glasets Hus (casa de vidre) de Limmared

Ullared

Anant com anem a llocs poc concorreguts, pobles desèrtics i amb trànsit escàs pels nostres estàndards, acostar-nos un dia entre setmana que pintava pluja a Ullared va ser un xoc important.

A Ullared hi tenen muntat un mega centre comercial i està anunciat com a atracció a tota la contrada. Ja sabem on està la gent.

Vista d'un gran parking exterior ple
No es podia ni aparcar! (la foto està feta des de la segona planta del parking cobert…)
Cartell anunciant la guarderia per gossos
Fins i tot hi ha una guarderia per gossos…

Senyals curiosos

L’any passat ja vam descobrir algun senyal de perill curiós a la carretera. Aquest any n’hem trobat uns quants més:

Camí amb senyal de perill on hi ha un gat
Gats valuosos sense educació viària
Cartell de perill amb avi amb bastó
Jubilats que juguen
Senyal de perill amb diferents animals dibuixats